نا گفته هايي در مورد ايران كهن:

ــ ایران ــ قبل از اسلام‌‌

Iran's pre-Islamic

نا گفته هايي در مورد ايران كهن:

نا گفته هايي در مورد ايران كهن:

- آيا مي دانيد: اولين مردماني كه شيشه را كشف كردند و از آن براي منازل استفاده كردند ايرانيان بودند.

 

- آيا مي دانيد:اولين مردماني كه سيستم اگو يا فاضلاب را جهت تخليه ي آب شهري به بيرون از شهر اختراع كردند،ايرانيان بودند.

 

- آيا مي دانيد : اولين مردماني كه حيوانات خانگي را تربيت كردند و جهت بهره مندي از آنان ،استفاده كردند،ايرانيان بودند.

 

- آيا مي دانيد: اولين ارتش سواره در دنيا توسط سام ايراني اختراع شد با 115 سرباز.

 

- آيا مي دانيد:اولين هنرستان فني و حرفه اي در ايران توسط كوروش كبير در شوش جهت تعليم فن وهنر ساخته شد.

 

- آيا مدانيد: كمبوجيه فرزند كوروش به دليل  كشته شدن 12 ايراني در مصر و به جاي عذر خواهي فرعون مصر از ايرانيان ،به دشنام دادن و تمسخر پرداخته بودو به همين دليل كمبوجيه،با 250 هزار سرباز ايراني در روز 43 از آغاز بهار 525 قبل از ميلاد به مصر حمله كرد و كل مصر را تصرف كرد و به دليل آمدن قحطي در مصر مقدار بسيار زيادي  غّله وارد مصر كرد. اكنون در مصر يك نقاشي ديواري وجود دارد كه كمبوجيه را در حال احترام به خدايان مصر نشان مي دهد.وبه هيچ وجه دين ايران را به آنان تحميل نكرد و بي احترامي به آنان ننمود.

 

- آيا مي دانيد :داريوش در پائيز و زمستان518-519 قبل از ميلاد نقشه ي ساخت پرسپوليس را طراحي كرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر، نقشه ي آن را با كمك چندين تن از معماران مصري به روي كاغذ آورد.

 

- آيا مي دانيد: پس از آزدي يهوديان از اسارت بابل بوسيله ي كوروش بزرگ،ساختن معبد اورشليم بوسيله ي داريوش و جمع آوري تورات بوسيله ي خشايارشا،سه پادشاه زرتشتي ايران،پيامبران يهودي همچون ارميا،يشعيا،حزقيل و دانيال،كوروش بزرگ را در تورات «فرستاده ي خدا و پيام آور آزادي»خواندند.

 

- آيا مي دانيد:داريوش بزرگ براي جلوگيري از قحطي آب در هندوستان كه جزوي از ايران بوده ، سدّي عظيم به روي رود سِند بنا نهاد.

 

- آيا مي دانيد: داريوش بزرگ براي اولين بار در ايران وزارت راه- وزارت آب- سازمان املاك- سازمان پست و تلگراف(چاپارخانه)را بنيان نهاد.

 

- آيا مي دانيد: تحولي كه زرتشت در فرهنگ ايران به وجود آورد ،زن هاي ايراني را درتمام زمينه ها هم تراز مردان كرد و زن ها از چنان آزادي برخوردا شدند كه مانند آن را در هيچ جايي از دنياي باستان نمي توان يافت.در آن زمان يونانيها با زنان خود مانند بَرده رفتار مي كردند و ارسطو مي گفت:«زن نمي تواند روح داشته باشد.»

 

آيا مي دانيد:تقويم كنوني (30 روز) به دستور داريوش پايه گذاري شد و او هيأتي را براي اصلاح تقويم ايران به رياست دانشمند بابلي «دني تو» بسيج كرده بود. بر طبق تقويم جديد داريوش روز اول و پانزدهم ماه تعطيل بوده و در طول سال داراي 5 عيد مذهبي و 31 روز تعطيلي  رسمي كه يكي از آنها نوروز و ديگري سوگ سياوش بوده است.

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 




[ شنبه 21 مرداد 1391برچسب:,

] [ 20:1 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]